dinsdag, december 31, 2019

Mijn mooiste foto's van 2019




Een terugblik!


traditie getrouw een overzicht van mijn mooiste foto's van 2019.

 Januari

 

 Ik wens iedereen een spetterend, creatief en een zo gezond mogelijk 2020!


Het was zowaar een beetje winters, even gespeeld met de bellenblaas en wat lampjes voor bokeh-rondjes in de achtergrond!

Februari 

 

 Deze fuut was al druk met takjes in de weer, de zon maakte het water als goud.


februari was ook een maand met mooie zonsondergangen. Deze foto is gemaakt bij het schildmeer!

Maart

 

 De kikkers gaan paren, het voorjaar is weer begonnen!


In het Tuinhutje bij Arjan Troost, slecht weer en veel wind, ons vermaakt met de musjes, ondanks de hoge ISO's toch goed gelukt!

April

 

 De lammetjes springen en spelen, ze dartelen door de wei achter elkaar aan en vieren het voorjaar!


Kievietsbloemen, dit jaar voor het eerst eens heel veel gevonden op aanwijzing van een fotomaatje, we hebben ons er heerlijk mee vermaakt!!

Mei

 

 Wel heel blij met deze foto van de Zeearend! De foto heb ik gemaakt tijdens een DDN/Olympusdag.


Onze Nationale vogel, poetsend, gefotografeerd in Friesland.

 Juni

 

 In juni had ik de mazzel dat ik met een fotomaatje mee mocht naar de tuin van haar zus om takkelingen te fotograferen, er zaten er 4 stuks, samen met moeder!


Deze bijeneter wat wel heel erg blij!

Juli

 

 In juli mocht ik de camera van een kennisje uitproberen, dagje Wildlands...toch maar bij mijn eigen gebleven!


Na jaren weer eens een dag naar Sivo geweest. Eerder was het in Odoorn, dit jaar voor het eerst in Orvelte, een mini versie van Odoorn, toch leuk om te zien en mee te maken, wel heel moeilijk om te fotograferen!

Augustus 

 

Na een warme dag gevolgd door een koude nacht krijg je mist hadden wij bedacht, we kwamen aan bij de Gasterse duinen en er was mist, geweldig een deken van grondmist over de mooie paarse heide. Ook de schapen wilden wel even meewerken, Een heerlijke foto ochtend!


 Deze zomer ontdekte ik fotostacking! Met een Olympus kun je foto-stacks maken
van 15 opnames uit de hand, de camera voegt ze dan zelf samen! Dit is een opname van 30 opnames uit de hand gemaakt en omdat het er meer dan 15 zijn moet je ze zelf samenvoegen met een speciaal programmaatje.

September

 

 Voor het eerst dit jaar naar Avifauna geweest, prachtig park met veel vinders en bloemen! ook hier fotostacking uit de hand toegepast!


Had al een paar keer gezien dat het sprinkhaantje steeds z'n lange achterpootjes bewoog dit geprobeerd vast te leggen met fotostacking!

 Oktober

 

 Hazenpootje, ook hier heb ik fotostacking toegepast!


 Een dagje naar het strand. Palendorp bij Petten, wachten op hoogwater en mooi licht, we hebben ons prima vermaakt, ik stond met mijn waadpak aan in het water!!

 November

 

 We waren wat laat voor herfstfotografie, toch nog een mooi plekje gevonden met prachtige gekleurde blaadjes die de herfst zo kenmerken.


Ook in deze maand weer eens naar Diepholz in Duitsland gereden om de kraanvogels te fotograferen, ook daarvoor waren we erg laat. Velen van hun waren al vertrokken naar warmere oorden maar we hebben een mooie dag gehad samen met de achterblijvers.

December

 

In december had ik door omstandigheden nog niet 1 foto gemaakt, tot de vrijdag voor Kerst toen moesten we naar Groningen en bedachten dat we wel even bij het pas geopende Forum konden gaan kijken. Op het dak heb je een prachtig uitzicht over de Stad, net zo lang gewacht tot de lichtjes aangingen!


Het Forum Groningen


Dit jaar door omstandigheden weinig gefotografeerd, hoop dit jaar (als m'n gezondheid het toelaat)  weer vol aan de bak te gaan,
wens iedereen veel fotoplezier in het Nieuwe Jaar!

Wil je de foto's in de lightbox zien, klik dan op de eerste foto!!

23 opmerkingen:

  1. Nieske,
    je foto's zijn toppertjes stuk voor stuk, wat heb je toch een heerlijk talent
    fijn uiteinde gewenst en een nog veel fijner nieuw begin, 2020, vuurwerkvrij.... ohhh wat zou dat heerlijk zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Nieske! You are the best!! Happy New Year 2020

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Nieske,
    Allereerst de beste wensen voor 2020 gewenst.
    Je laat weer een super mooie serie zien, ik vind ze allemaal geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Nieske, allereerst de beste wensen voor 2020. Ook jij hebt er weer een mooie serie van weten te maken. Voor al het fotostacking gaat je goed af. Wat een prachtige kop heb je er van kunnen maken.
    Heel veel fotoplezier in 2020
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge, wat een mooie foto's!
    ik kan er kort over zijn: Ze kunnen de hele ROOTS agenda vullen!!
    Lieve groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Nieske en Boele,

    Als eerste de beste wensen voor 2020 voor jullie en jullie dierbaren.

    Zo'n terugblik is toch wel heel bijzonder hé?
    Je ziet zoveel moois bij elkaar staan dat je van foto naar foto van oeh naar aah gaat.
    Je fotojaar verdient het om nog een keertje terug te blikken en te genieten van al dat moois.
    Het zijn stuk voor stuk beauty's.

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Nieske,
    wat een mooie en vooral veelzijdige serie laat je hier zien.
    Dikke complimenten, vooral omdat je aangeeft dit jaar weinig te hebben gefotografeerd.
    Voor 2020 wens ik je alle goeds, veel gezondheid en natuurlijk volop fotokansen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Nieske,
    Een fraaie serie hoor. De meeste had ik natuurlijk al op facebook voorbij zien komen, maar het is geen straf ze nog een keer te bekijken. De foto van de grutto is wel nieuw voor mij en ik denk dat ik die ook meteen de mooiste van deze serie vind.
    Leuk dat je het focus stacken hebt ontdekt. Ik doe dat tegenwoordig bijna standaard, zeker bij paddestoelen en ander stilstaand spul. Toch één van de mooie extra's van de Oly's. Ik heb sinds kort de EM5III en ga me dit jaar storten op de Pro-capture truc.
    Tot slot nog de allerbeste wensen voor 2020, dat het maar weer een fotografisch topjaar moge worden.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wauw, ja dat waren topfoto's!
    stuk voor stuk pareltjes om in te lijsten

    hierbij wens ik je ook een gezond 2020 met heel veel fotoplezier en creativiteit

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Nieske, om te beginnen wens ik je een fantastisch en gezond 2020! Het was leuk om jou het afgelopen jaar weer een paar keer te ontmoeten en even zo leuk is het om jouw jaaroverzicht te bekijken, wat een prachtige en gevarieerde selectie, het bewijs van je kundigheid en veelzijdigheid, complimenten!
    Ga in dit nieuwe jaar lekker zo door, laat ons genieten van je fraaie werk, en graag tot ziens!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Nieske,
    Wat een schitterende reeks platen. De diversiteit is groot, net als de composities, scherpte en kleuren. Jammer dat je niet wat vaker dit soorten beelden op je blog laat zien.
    Ik wens je een heel plezierig 2020 en veel mooie fotomomenten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Nieske,
    allereerst mijn allerbeste wensen voor 2020. Dat je in dit nieuwe jaar ook weer van veel mooie momenten mag en kan genieten. Dat je gezondheid goed blijft en dat we een veilige leefomgeving hebben.
    En dan je foto's!!!!! Ik heb werkelijk met open mond zitten kijken naar al deze prachtige platen. Hoe kan het dat ik zoveel gemist heb!!!!! ik dacht dat je alleen nog op FB zat maar niets is kennelijk minder waar. Ik zal eens kijken of je nog wel in mijn leeslijst staat!!??!! Dit soort beelden mag ik toch echt niet missen.
    Echt een groot compliment voor deze mooie beelden.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor Helma, ik plaats eigen nauwelijks nog iets op de blog,
      wel op FB en Instagram, maar denk dat ik dit jaar weer eens iets ga
      plaatsen op de Blog
      Bedankt voor je reactie

      Liefs Nieske

      Verwijderen
    2. Ik hoop dat je inderdaad toch nog iets op je blog gaat plaatsen.
      Op FB zit ik niet zoveel maar wel op het blo.
      Ik zal je FB wat meer in de gaten houden ;-)
      Liefs, Helma

      Verwijderen
  13. Een fantastische terugblik. Zalige foto's! Ik wens je het allerbeste voor 2020 en een goede gezondheid. Veel fotoplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi overzicht en zoveel variatie. Veel mooie zachte tinten. Erg schattige lammetjes, prachtige landschappen, leuke vogels, die takkeling is geweldig.... supermooi hazepootje.... ja, allemaal geweldige foto's. En jouw landschapsfoto's die springen er voor mij echt uit (palendorp, juweeltje)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Allereerst nog de beste wensen voor 2020. En dat er vele fotomomenten op je pad mogen komen.
    Tja..... wat kan ik zeggen van bovenstaande foto's ??? stuk voor stuk prachtige platen. Persoonlijk vind ik de Foto van onze nationale vogel mijn favoriet.
    En dat heeft vooral te maken met de ietwat dromerige sfeer.

    Ga vooral zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel fraai Nieske. mooie platen weer! Hoh dat blogspot nog steeds bestaat zeg (y)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Nieske,
    De beste wensen voor een goed en gezond 2020!
    Je laat een prachtige serie zien van het afgelopen jaar. De grutto springt er voor mij uit, maar ook de foto van de hei in de mist, de fuut in het goud en de takkeling. O je, als ik ze ga opnoemen heb ik ze dadelijk allemaal ;-)
    Ik blijf je volgen op Facebook en een dapper plan om af en toe weer te gaan bloggen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Nieske,
    Wat laat je hier weer effe een fantastische serie zien. Zo ontzettend mooi!!
    Ook mooi gevarieerd in verschillende soorten genres van fotografie. Dit is echt genieten.
    Heel veel geluk voor 2020. Laten we hopen dat je gezondheid het fotograferen weer toelaat!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Nieske
    wat een mooie serie is dit veel foto plezier in 2020.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow, dit is mooi !!!!!!!!!!! Nieske.
    Mijn complimenten , heb met open mond zitten kijken.
    Kan niet kiezen welke ik het allermooiste vind, al heeft de zeearend wel een lichte voorkeur .
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige foto Nieske, een genot om naar te kijken.

    Groet,
    Janny en Peter

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor je reactie op mijn blog,
word door mij zeer gewaardeerd!!

Nieske