dinsdag, oktober 18, 2016

Damherten Bronst AWD 2016 Deel I








 Altijd al een keer naar het AWD gewild maar het kwam er gewoon niet van! 
Vanaf Groningen is het 2,5 uur rijden en dan moet je ook weer terug. Maar afgelopen zondag is het dan toch gebeurd. We (mijn man en ik) hebben afgesproken met Dick van Egmond een fotomaatje en vriend, die ons wel wil rondleiden door dit prachtig gebied.

De afspraak is: 08:30 uur op de parkeerplaats bij de Oase. We zijn er iets eerder dan Dick dus nog tijd voor een kopje koffie, even later arriveert Dick en we nemen onze fototassen en proviand op de rug en lopen naar binnen. 

We hebben nog maar 2 stappen gedaan of de eerste herten lopen al voor ons langs..
 Tjonge zoveel Damherten als hier lopen heb we nog nooit bij elkaar gezien.


 Schuw zijn ze allerminst, maar ze zijn natuurlijk ook aan mensen gewend! Het verbaasd ons dat je niet op de paden hoeft te blijven maar gewoon dwars door het hele gebied kan lopen.


Dit is 1 van de eerste bokken die we zien, voor hem is de bronst voorbij, als je maar 1 stuk gewei meer hebt zullen de dames je wel niet meer zien zitten, dus rest er niets anders dan onder te duiken in het bos!




 We hebben het idee dat er bijna achter en bij elke boom een damhert staat.

Onder het praten en fotograferen lopen we richting het monument (neergestort vliegtuig) op het 'Kromboomsveld', waar de bronst zich volgens Dick concentreert en al gauw horen we het ge-burl...nou ja ge-burl het is meer een soort van "Knorren"

Achter het Kromboomsveld lopen we een stuk bos in met heel veel dode takken (takkenbos) en daar zien we de ene na de ander mooie bok staan of liggen in een kuil.






Achter het bos ligt een groot veld met wat heuveltjes, hier hebben de dieren alle ruimte en ik denk dat hier dan ook word gevochten om de meest mooie vrouwtjes!





Op deze plek horen we opeens gekletter van geweien, een wilde knokpartij tussen 2 rivaliserende mannetjes, de foto's hiervan bewaar ik voor het 2de gedeelte, anders word de blog wel heel erg lang!!



Klik op de eerste foto als je ze in de lightbox wilt zien!


bedankt voor alle reacties bij de blog van de IJsvogeltjes!










18 opmerkingen:

  1. goh Nieske, je bent je blog niet vergeten :-) hoorayyyyyy
    wat is het mooi hier hé, en wat een zalige serie....
    ik vind het naast FB toch ook héél fijn om te bloggen...

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nieske
    Wat een mooie foto's van de bronst en de herten.
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Nieske,
    wat leuk dat je zoveel van de bronst hebt kunnen zien bij je eerste bezoek aan de AWD. Jullie hadden daarvoor ook een geweldig mooie dag uitgezocht.
    Heel mooie foto's heb je kunnen maken. Ben benieuwd naar het tweede deel.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtige serie, echt een mooie impressie van de damherten bronst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fabulous photos of these magnificent animals!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem10:11 a.m.

    Hoi Nieske, fraaie serie van de bronst laat je zien!

    gr Louis

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Nieske,
    Mooie serie van de Damherten, het was volgens mij de lange reis wel waard.
    Foto 2 en 6 vind ik echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bekende beelden, Nieske. Mooie mannen voor het uitzoeken in het bronstbos, maar tegenwoordig op veel meer plaatsen in de AWD. Ben benieuwd naar je gevechtbeelden: hopelijk niet in dat takkenbos, maar in het vrije veld. Sneu die ene man met half gewei! Zou hij het zelf wel weten? Ik hoop vandaag of morgen mijn MFT-telelens binnen te krijgen, dan ga ik misschien ook nog even kijken (om te testen).
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Nieske,
    eindelijk weer een blog van jou. Prachtige reportage, en dan zo veel te zien. De herten staan er puik op. Ik ben er helaas nooit geweest.
    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Nieske,
    Wat een bijzonder mooie foto's. Echt tof al die herten zo in die natuurlijke omgeving.
    Die indrukwekkende geweien zijn ook altijd mooi om te zien.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Nieske! Just stunning pictures! Cervids is now very exciting times going. Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige opnames ! Ik vind het ook zo mooi daar he?

    Gr Jeanet Groenewoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige serie, Nieske. Bij het lezen van het verhaal genoot ik met je mee. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. toch wel heel bijzonder als je er gewoon tussen mag wandelen
    heel knappe foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Nieske, prachtige serie. Niet voor niets de lange reis gemaakt. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige serie heb je er gemaakt Nieske.
    Dit is genieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk dat je eindelijk een keer in de AWD bent geweest Nieske, Genieten hè en nu met de bronst natuurlijjk helemaal!
    Prachtige beelden laat je zien, complimemten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Nieske,
    Voor mij zijn het vertrouwde beelden omdat ik zo vaak in dit gebied kom. Ze zijn daarom niet minder mooi. Ik hoop dat jullie geen last hebben van fotografen die overal dwars doorheen lopen en het plezier voor anderen - en natuurlijk vooral voor de herten - verstoren. Uit je woorden begrijp ik dat het in ieder geval de moeite waard is geweest.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor je reactie op mijn blog,
word door mij zeer gewaardeerd!!

Nieske