donderdag, juni 18, 2015

Zeehondjes op het eilandje Düne!



Het kleine Düne, dat als een strandeilanden gezien wordt, behoort toe aan de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Düne ligt ongeveer 1,5 kilometer oostelijker dan het hoofdeiland Helgoland.Je word gebracht met een bootje, de overtocht duurt ongeveer 10 minuten en dan ben je op Düne. Het eilandje ligt in het natuurgebied Helgoländer Felssockel.
Het is 1,25 kilometer lang en 850 meter breed.Op het strand aan de zuidkant lagen denk ik wel 250 grijze zeehonden.
Maar ik begin met een paar foto's van de Eidereend en broedende Grote Mantelmeeuwen!




Eidereend vrouwtje.



 Grote mantelmeeuw







De zeehonden waren zo lui dat je er met gemak een panoramafoto van kon maken. Deze is gemaakt van 5 foto's





















Dit jong konden we heel goed benaderen, ik lag hier ongeveer op 2,5 - 3 meter!


De foto zijn ook te zien in een lightbox, klik hiervoor op de eerste foto!

38 opmerkingen:

  1. Anoniem8:25 p.m.

    wat een prachtige reeks. de zeehonden vind ik natuurlijk super mooi. zalig als je ze zo dicht kan benaderen.
    wat me opvalt is dat er bij zijn met een lichte pels, en ook gevlekte. zag ik nog niet.
    lieve groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nieske,
    Wat een geweldige ervaring is dat, om van zo dichtbij de zeehonden te "beleven" . Ik beleef 't weer helemaal met je mee.
    Prachtige foto's heb je ervan gemaakt. Klasse.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterende serie Nieske.
    Zo gaaf die zeehonden, de ene nog mooier als de andere.
    Met de laatste foto laat je goed zien hoe dichtbij je kon komen.
    Ik vind het een prachtige foto, natuurlijk ook la de andere foto's, maar dat snap je wel.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een schitterende serie Nieske, mooi om te zien dat je er zo dichtbij kon komen.
    Het lijkt mij een hele ervaring om het zo te kunnen zien.
    Groetjes
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige serie!
    wat leuk en bijzonder om zo dicht bij de zeehonden te zijn
    ze blijven er snoezig uitzien, toch als ze hun mondje dichthouden :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, dit is een echte geniet serie Nieske, pracht foto's.
    De één nog mooier dan de ander.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastici images, I do love the Seals, worth waiting for.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Nieske,
    Wat een fantastische opnames laat je hier weer effe zien.
    Prachtig die eidereenden en die meeuwen. Maar die zeehonden stelen echt de show. Wat zijn die waanzinnig mooi.
    Geweldig die koppies en dan ook nog zo van dichtbij. Foto 9, 10, 11 en 16 zijn echt super. Overigens mag dat laatste zeehondje er ook zijn hoor..haha...!!

    Groetjes en een heel fijn weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Nieske ,
    Dat zal genieten zijn geweest en de opnames zijn top !!
    Nu genieten wij lekker met je mee !!!
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke reeks laat je hier weer zien Nieske, zo mooi van scherpte en belichting, echt genieten.
    heel mooi de eidereend, met name ook de eerste foto vind ik erg fraai met het mooie lage standpunt.
    Maar ook de mantelmeeuwen heb je prachtig vast gelegd en super mooi belicht, klasse.
    Ja en dan de zeehonden, dat is echt helemaal gewelding, wat een schitterende opnamen heb je daar van weten te
    maken, een heerlijke serie.
    Compliment voor dit fraaie blog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je bent niet voor niets naar Helgolanf geweest.
    Wat een super (scherpe) platen.
    Kwaliteit spat er af.
    Lijkt me daar heerlijk toeven.
    Oh ja, de onderste foto is wel ee winnaar:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Nieske,
    Dat eiland is wel een paradijs voor natuurliefhebbers en fotografen. Geweldig dat je de dieren zo goed kon benaderen en fotograferen. De vogels, de zeehonden, ze staan er allemaal geweldig op. Overduidelijk is dat je daar een toptijd hebt gehad.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat is dit weer een gave serie geworden, en zo dichtbij de zeehondjes, moet een hele speciale ervaring zijn. Jammer dat ik niet bij je in de koffer paste, staat ook hoog op mijn lijstje. Ik heb er van genoten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hooi Nieske
    wat een geweldige foto's
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Nieske, wat een prachtige serie. Ben zelf ook wel eens op Dune geweest. Als ik je foto's zie zou ik zo weer gaan. De Grote Mantelmeeuw is trouwens een kleine Mantelmeeuw! Zie de gele poten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterend, en leuk. Wat heeft die zeehond een grote bek met tanden. Wat ik ook zo mooi vind, die meeuwen, zo mooi scherp met wazige voorgrond.
    Geweldig als je zo dichtbij kunt komen!! De panoramafoto is ook goed geslaagd.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Nieske
    Prachtig zo de zeehonden te fotograferen. Vooral de zeehond met de camera vind ik heel bijzonder.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Nieske,
    mooi zeg.... Spreekt mij erg aan! En goed benaderbaar ook zie ik. :)
    Zondermeer een fraaie serie.
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zóóó ...... dat is nog eens zeehondjes fotograferen, Nieske. Geen stipjes aan de horizon, maar heerlijk dichtbij. Wat een schitterende foto's. Waren de ouders niet agressief als je zo dichtbij kwam? Je Eidereend en de meeuwen zijn ook prachtig, maar ja, die zeehonden stelen toch wel de show, hoor. Wat moet dat een geweldige ontmoeting geweest zijn. Foto 9 vind ik heel leuk met die poot voor z'n ogen. De kwaliteit van al je foto's is echte "NIeske kwaliteit". Super dus! De laatste foto is geweldig. Dat maak je misschien maar 1x mee. Met deze foto's kun je zelf vast nog wel even nagenieten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fabulous photos of the seals! They're very cute animals. Have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig mooie reeks die zeehonden super Grts

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wauwwwww nieske, wat leukkkkkk:-) wat een mazzelkont ben je dan hé, toppie,
    echt heel mooi lijkt me dat om zó dichtbij te komen, en zulke mooie foto's t e kunnen maken, ik denk dat ik zou vergeten wat ik aan het doen was :-) alleen maar kijken LOL
    geweldig knap dat jij wél aan knippen heb gedacht,

    BeantwoordenVerwijderen
  23. een schitterende reeks Nieske..

    een uitstap die de moeite meer dan waard was..

    en die laatste foto steelt hier wel de show

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  24. I love the seals and the last image. Regards.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem8:05 p.m.

    Ik raak hier helemaal vertederd en blij van deze mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat zijn het toch leuke dieren, je kon ze prachtig fotograferen. Ook de eidereend staat er geweldig mooi op, en de meeuwen doen daar zeker niet aan onder.
    De zeehond met zijn pootjes voor zijn ogen vind ik de allerleukste foto van deze reeks.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat laastste zeehondje is wel een héle bijzonder ! ;-)
    Wat een heerlijke serie Nieske, het lijkt me echt fantastisch om daar op het strand tussen de zeehonden te liggen. Ongelooflijk dat je zelfs een panorama kon maken!
    Foto 9 met dat handje op zijn snuit is voor mij de allerliefste, maar je foto's zijn sowieso allemaal prachtig.
    En laat ik die Eidereend niet vergeten waar je mee begint, toppertje!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je hebt mooi gebruik gemaakt van het scherptediepteverloop bij de eidereend en bij de zeehonden. Grappige momenten bij de zeehonden. Wat een vondst een panoramaopname van een luie zeehond!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Nieske,
    De Eidervrouw is beeldschoon en de meeuwen staan er ook prachtig op maar je Zeehondenserie is adembenemend mooi!!! Wereldplaten. Wat zal je genoten hebben.
    Pfft, daar kun je wel een paar posterafdrukken van laten maken! Schitterend!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig! Wat hebben ze eigenlijk grote tanden!
    Wat een wonder dat je zo dicht bij kon komen, lijkt me geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig zeg! Nu zijn wij gebonden aan de schoolvakanties. Denk je dat je in de eerste week van mei er ook zo veel dieren kunt fotograferen of in mijn geval kunt opnemen? Alvast bedankt en veel plezier met fotograferen! Groeten, Jako

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jako een beetje een late reactie, maar ik denk dat je in begin mei zeker zoveel kans hebt als wij in eind mei!
      het is een heerlijk klein eiland met Alken, Eidereenden, Zeehonden (die liggen op het eilandje Dune, vlak naast
      Helgoland) toen wij er waren zat er ook een Albatros en natuurlijk de Jan van Genten...ik heb er genoten..
      Fantastische ervaring, ik wens jullie heel veel plezier!

      Verwijderen
  32. Je hebt een prachtige serie gemaakt Nieske lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor je reactie op mijn blog,
word door mij zeer gewaardeerd!!

Nieske