woensdag, januari 30, 2013

Kruiend IJs!


Stavoren 28 januari 2013:



Ik had me vorig jaar zelf beloofd bij de eerst volgende keer dat er kruiend ijs is ben ik erbij..
Had een Zoomer die in Friesland woont gevraagd mij te mailen als hem iets van kruiend ijs ter ore zou komen.
Afgelopen zondag kreeg ik een mailtje van hem. Maandagmiddag gelijk maar gegaan. Tomtom mee en anderhalf uur later was ik in Stavoren. Auto op een parkeerplaats gezet en na een kleine wandeling kwam ik bij het IJs...Het is een pracht gezicht, nou ja vind ik tenminste en ik weet nu al dat ik er de volgende keer weer bij ben, als het kan tenminste..!
In het begin van de middag scheen het zonnetje nog wel en was er een mooie lucht, maar langzaam liep de lucht vol met slierten bewolking en was het over met de mooie blauwe luchten. Tegen ongeveer 16.30 uur vond ik het genoeg en na een lekker glaasje sinas en een zoute haring genuttigd te hebben,  ben ik weer richting huis gereden.


Nr. 1 Het was er best wel druk, moeilijk om foto's te maken zonder mensen, maar af en toe een paar mensen op de foto is niet verkeer volgens mij..

Nr. 2

Nr. 3

Nr. 4

Nr. 5

 Nr. 6



 Nr. 7



Nr. 8

Nr. 9

Nr. 10


 Nr. 11



 Nr. 12

Nr. 13


Nr. 14

Nr. 15

Nr.16

De foto's zijn ook in een lightbox te zien, klik hiervoor op de eerste foto!!



38 opmerkingen:

  1. Wat is dit mooi, je hebt je aardig kunnen uit leven. Jammer dat het er voor dit jaar niet inzat voor mij, gelukkig heb je er prachtige foto's van weten te maken, nu geniet ik een keer met jou mee. Jammer dat nu alles alweer weg is. Er komt vast nog wel een keer. Het is er nog heel niet druk, had graag naast je gestaan..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig maar ik krijg het er ijskoud van :-) Jij bent echt een genie, wat plaatjes schieten betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ongelooflijk mooie foto's Nieske. Dat kruiende ijs heb je heel goed gefotografeerd. Prachtige gekleurde luchten met slierten van wolken erbij en dan de ijsschotsen zo mooi en scherp op de voorgrond.
    Heel erg fraai allemaal.
    De laatste foto vind ik het allermooist. Prachtige kleuren en lijnen en een perfecte compositie.
    Heel fijn om deze serie te bekijken.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem5:35 p.m.

    niessie ,wat een prachtige foto`s heb je gemaakt
    volgende keer wil ik toch wel graag mee
    ze zijn allemaal erg mooi ,vooral waar dat waterige zonnetje op staat


    groetjes nettie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Nieske
    Wat een mooie opnamen van dit natuurverschijnsel.
    Vooral de laatste vind ik prachtig.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  6. HOI nieske
    wat heb ik genoten van al je winter foto's
    en wat een schotsen in het water.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeer mooie foto's van weer een prachtig stukje natuur.
    De foto's zijn ook stuk voor stuk zeer mooi "afgewerkt" met een mooie aanvullende lucht.
    Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem7:07 p.m.

    in een woord schitterend.
    werd er zelfs emotioneel van.

    groet, Wilma.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is echt prachtig om te zien, wat goed dat je gegaan bent Nieske.
    Nu kan ik er ook even van genieten, prachtige foto's.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoo Nieske,

    ik ken het fenomeen en probeer er ook altijd als de kippen bij te zijn hihi...
    Je hebt werkelijk een prachtige serie van het kruiend ijs gemaakt.
    Ik heb ook een serie gemaakt en zat ook met de bewolking.
    Daarom eerst een ijzing blog met 2 foto's kruiend ijs en mijn volgende
    wordt alles kruiend ijs.

    Je heb prachtige standpunten ingenomen.
    Foto 5, 7 en 8 zijn ook veruit mijn favorieten.
    Je laatste foto is echt ene geweldige plaat.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. FANTASTISCH MOOI Nieske....ik heb er geen andere woorden voor.

    dit is echt genieten !!!!!!

    mijn complimenten.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, wat leuk, Nieske. Zit ik mijn kruiend ijs-blog te uploaden, zie ik net de jouwe. Jij bent ook meteen maandag gegaan, ik ook. Maar aan onze kant lag veel minder. De wind was jullie kant op. Maar terug naar je blog. Schit-te-rend!!!!! Ik heb ze 3x vergroot bekeken. Echt geweldig. Je laatste foto vind ik ook de mooiste. groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi natuurfenomeen, het staat nog op mijn wensenlijstje, maar je moet ook maar net op de dagen dat het gebeurd naar zo'n plek toe kunnen, helaas kon dat dit jaar niet.....of er moet nog een koude periode komen.....
    foto 10, 12 en 14 zijn mijn favorieten, het doorschijnende ijs op foto 10, de schotsen op 12 en dan dat mooie licht achter de ijsschotsen op foto 14, echt heel mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt! Ja, ik had ook wel gewild, maar misschien krijgen we nog wat winters weer en anders.... ja volgend jaar maar! Foto 14 is mijn favoriet, maar eigenlijk zijn ze allemaal prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nummer vijf en tien springen er voor mij helemaal uit, uit deze geweldig mooie serie!

    Lieve groet,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nieske,ik heb eens even gegoogled met afbeeldingen van kruiend ijs en ben er wel achter dat jou prachtige serie foto's de kroon spannen!!!

    Het was de rit naar Stavoren dubbel en dik waard!!!

    Dankjewel voor het delen,ik heb ervan genoten.

    Lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Altijd weer bijzonder om dat kruiende ijs te zien. Helaas lukte het me dit jaar weer niet om er bij te zijn. Gelukkig voor jou wel.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hi Nieske,

    Holy mozes wat is dit super super gaaf zeg.
    Ik maak een diepe buiging voor je (zo ver als mijn nek het toe laat dan) ;-)
    Wat een dijk van een serie zeg...........ehhhhhhhhhh KWIJL!

    LG, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Nieske
    dit is TOPKLASSE !!!!
    Dikke complimenten hoor
    Ze zijn geweldig mooi ben het helemaal met Karina eens SUPER!!!!!!!
    Heel fijn weekend
    Hartelijke groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Nieske
    Wat een geweldige serie heb je gemaakt van het kruiende ijs, super!
    Een fenomeen dat ik nog nooit zelf heb kunnen vastleggen.
    Bewondering voor de wijze waarop jij het hebt gedaan, echt genieten
    deze serie met de laatste als mijn absolute favoriet.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Moi Nieske,

    Wat mooie foto's. mijn complimenten
    Heb dit zelf nog nooit gezien maar het lijkt me wel gevaarlijk om daar op te lopen.
    Heb dit wel es in het klein in Langebosch gezien, maar is vast niet te vergelijken.
    Toppie Vooral doorgaan....
    De uitschieters zijn voor mij nr. 7/10/11 en 16
    geweldig!

    gr.
    Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Moi Nieske,

    Prachtige foto's. Ook mijn complimenten
    Heb dit zelf nog nooit gezien zo, maar het lijkt me wel gevaarlijk om daar op te lopen.
    Heb dit wel es in het klein in Langebosch gezien, maar dat is vast niet te vergelijken.
    Prachtig hoor vooral doorgaan.
    De uitschieters zijn voor mij nr. 7/10/11 en 16.
    maar ik heb er natuurlijk ook geen verstand van.
    Succes

    groetjes,
    Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nou deze mogen er wezen Nieske. Wat een natuurgeweld heb je hier vast gelegd. Moet iets wonderlijks zijn om mee te maken. Heel mooi scherp en mooi van kleur. Grote klasse.

    gr frans

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja Nieske... prachtig hoor... en wat lag er ook veel ijs... de mooie luchten maken het geheel mooi af... ik kom geregeld in Stavoren... er valt zoveel te zien... Complimenten voor de mooie serie...

    Groet Piebe

    BeantwoordenVerwijderen
  25. je foto's zijn om ter mooist!!!
    ik had nog nooit gehoord van kruiend ijs

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel mooi Nieske, ik had me dat vorig jaar ook voorgenomen, maar toch is het er niet van gekomen. Je foto's zijn echt mooi van licht en compositie. Voor mij springen nummer 3 (ook al staat er geen kruiend ijs op), 5, 10 11, 12 en 16 uit.
    Je lange rit is niet voor niets geweest!
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hier word je even stil van wat een natuurgeweld,ik vraag mij af wat moet dat vroeger toen er nog geen afsluitdijk was wel niet geweest zijn.dat moet nog veel grootser zijn geweest.maar dit is ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Nieske, wat je ook aanpakt of fotografeerd het is altijd top. Geweldig mooie serie. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat geweldige mooie beelden Nieske. Wat dapper dat je er opuit bent gegaan.
    dank je wel voor het genieten.
    Fijn weekend toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ohhh wauw nieske,

    wat een gave foto's, wat een kleuren
    wat een zicht,

    en die hond erbovenop,

    ohhh maai koodnes, ik wil dat ook eens zien in levende lijve:-)

    puur genieten hier van jouw plaatjes,
    dikke duim omhoog:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Nieske,
    je foto's zijn fantastisch echt gewedig.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Nieske,
    Wat heerlijk dat je in de gelegenheid was om naar Stavoren te gaan, voor mij zat het er dit jaar niet in, maar ik geniet volop van jouw prachtige beelden. Een serie om door een ringetje te halen, met voor mij als ultieme toppers nr 5 en 16. Maar de hond vind ik ook erg leuk ;-)
    Hele dikke complimenten en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Nieske wat een prachtig foto's van het kruiende ijs heb je gemaakt.
    Prachtig standpunt bij veel foto's, die met de hond vind ik echt heel gaaf.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Adembenemend mooi, als je mij kon horen bij het zien van deze foto's.....
    Echt geweldig gedaan Nieske, compliment !!

    Was er zelf ook heel graag op uit gegaan afgelopen maandag, helaas had ik andere verplichtingen.
    Maar dit maakt veel goed !

    groetjes, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Nieske,

    Zeer fraai hoor, puur genieten.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen

  36. Mooie foto's groetjes Anna en Lukas

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Anoniem1:11 p.m.

    Die 2 kasteeltjes waar je het gister over had staan er ook op geloof ik...
    Nee net iets boven mijn budget, dus ik blijf toch maar hier in onze beef provincie.
    Toch maar goed dat je gelijk maandag bent gegaan.
    Die met de hond is echt gaaf, hij heeft het wel naar zijn zin.
    Mooi gedaan.

    Lieve groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor je reactie op mijn blog,
word door mij zeer gewaardeerd!!

Nieske