vrijdag, december 31, 2021

De mooiste foto's van 2021

 

Als je de foto's in een presentatie wilt zien, klik op de eerst foto, de beelden zijn groter en van een betere kwaliteit!

 

Alweer een jaar voorbij, het gaat zo snel. Ik wil iedereen hierbij een voorspoedig en een zo gezond als mogelijk 2022 wensen.

 

Januari


Mosjes bij ons op de dakpannen.

Eindelijk een beetje vorst.  



Februari
 
 
februari geeft zowaar wat meer winter. Weer eens Kruiend IJs bij Stavoren gefotografeerd.


Foto gemaakt bij het monument op de Afsluitdijk! Door de harde wind en strenge vorst zit alles  onder het ijs en ijspegels.

 

Maart

 

In maart verraste een grote groep spreeuwen ons met het dansen, vlak voor ze gingen slapen trakteerden ze ons op een geweldig show, vooral als de lucht wat mooi kleurt is het een geweldig schouwspel. 

En in maart worden de futen gewoon weer verliefd net als elk jaar, het blijft een wonder dit elk jaar weer te zien.

 

April

 

In april beginnen de Kieviets- en andere voorjaarsbloemen weer te bloeien

Oranje tipjes zijn volgens mij wel de bikkels onder de vlindersoorten, soms na een koude nacht zitten ze onder de rijp. 

Mei

 

Heerlijke tijd mei.....de heideblauwtjes worden actief en wij ook!

Het uitsluipen van de libel is prachtig om te zien. Dit jaar de volledige cyclus gefotografeerd. Van larve tot libel. Geduld is vereist,  het hele proces duurt ongeveer 3 uur. Dit is de Smaragdlibel.

 

Juni

 

In juni is het weer tijd voor de mooie Weidebeekjuffers. Deze vroeg in de ochtend gefotografeerd met dauw en webdraadjes.

 Dan word het tijd voor het paren bij de Lieveheersbeestjes. Ze hadden op de wilgentakken en blaadjes een heerlijk plekje gevonden, er zat veel luis, een lekkernij voor de LHBjes.

 

Juli

 

Hier een foto van Hubertus die nog lekker liep te grazen vlakbij Slot Sint Hubertus, tijdens de bronst dit jaar kwam hij tragisch aan z'n eind. Tijdens een gevecht om de vrouwtjes werd hij zo verwond door een rivaal, dat de boswachters hem uit z'n lijden moesten verlossen. De lieveling van de Veluwe is niet meer.

Een lieveheersbeestje gaat er van tussen. 


 

Augustus

 

De bedoeling was IJsvogels te fotograferen, die lieten zich echter nauwelijks zien maar opeens verscheen er veelvuldig een vleermuis, erg moeilijk om vast te leggen, ze zijn zo rap, maar uiteindelijk toch gelukt.

Met Deel de Natuur een leuke dag gehad bij Edo van Uchelen in Vledder om Boomkikkers te fotograferen. Gezellige dag was het, alles zat mee. Leuke groep, het weer en de kikkers, we hadden het allemaal naar de zin.

 

September

 

In september zag ik voor het eerst een Moerassprinkhaan, hij wilde ook nog wel even meewerken. Dit is een stack van 15 foto's uit de hand.

In de vakantie gefietst op de Posbank, jammer genoeg was de heide over het mooiste heen, maar de lucht werd nog wel even heel mooi. 

 

Oktober

 

In oktober word het paddenstoelen tijd. Hier 2 kleine Paddenstoeltjes in het zand.

Nog een dag op pad met Deel de Natuur en nu naar het wandelbos bij Tilburg. Ik had nog nooit Grondeekhoorntjes gezien, wat kleine beestjes zijn het. Deze komt net uit het holletje en maakt z'n snuitje en pootjes schoon.

 

November

 

Paddenstoelen tijd

Bos is altijd mooi in het herfst.

 

December


Vorig jaar voor het eerst IJshaar gevonden. Ook wel de baard van Koning winter genoemd. Toen zijn de foto's niet zo goed gelukt omdat we eigenlijk wat te laat waren en de baard ging smelten. Dit jaar weer gevonden en nu ging het beter.

IJshaar, prachtig om te zien en vast te leggen.


Dit was mijn overzicht van 2021, kan het nooit bij 1 foto laten en kies er altijd steevast 2. Hoop niet dat ik jullie er mee verveel. Vorig jaar heb ik een overzicht overgeslagen, ik moet zeggen er is veel veranderd hier op de blog, heb er lang overgedaan het overzicht voor elkaar te krijgen, maar het is gelukt. Hoop dat jullie er van genoten hebben.

 


16 opmerkingen:

  1. Hallo Boele en Nieske,

    Wat een prachtig fotografisch jaar was 2021 voor jullie.
    Ik zie hier het ene juweeltje na het andere.
    Ik zit hier echt met open mond te kijken.
    De foto's hebben veelal een verschillend onderwerp, maar hebben ook iets met elkaar gemeen, ze zijn echt allemaal van hoogstaande kwaliteit.

    Wens jullie een fijne jaarwisseling en een prachtig en bovenal gezond 2022.

    Liefs, Paul en Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh! Absolutely lovely photos! Wonderful when you're on the blog again.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Nieske wat een schitterende serie foto's heb je gemaakt echt geweldig mooi dikke complimenten hoor ( genieten )
    En ook allemaal TOP kwaliteit
    Ik ben een beetje lui de laatste tijd hopelijk komt het wel weer
    Maar ik heb nu van de jouwe genoten
    Lieve groetjes voor jou en Boele en een goede Jaarwisseling en de aller beste wensen voor 2022
    😘😘

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een fantastisch overzicht Nieske, een genoegen om te bekijken! Fijne jaarwisseling gewenst en alle goeds voor het komende jaar! Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Nieske,
    Wat een prachtig overzicht van de foto's van 2021 laat je zien.
    Daar haarijs is echt geweldig om te zien vind ik.
    Ik hoop dat je weer eens vaker een blog gaat plaatsen in 2022.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Nieske,
    Je hebt een mooi en gevarieerd overzicht samengesteld. Het blijft boeiend om te zien waar iedere blogger de accenten op gelegd heeft. De gemeenschappelijke factor blijft toch dat we veel mooie momenten in de natuur hebben meegemaakt.
    Ik wens je een een plezierig 2022 toe met vooral een goede gezondheid en veel plezier in de natuur.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige serie is het geworden. Veel verschillende soorten beelden, wel een leuke overgang van de koude periode naar het voorjaar, zo snel kan het gaan...;-) Het ijshaar blijf ik iets moois vinden om te zien, genieten.

    Ik wens jullie een gezond en liefde vol 2022 toe, met veel mooie foto momenten en misschien gaan we elkaar weer een keertje tegen komen.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Nieske,
    allereerst een heel mooi, gelukkig en gezond 2022.
    En wat een prachtige serie, veel macro en landschappen, erg mooi gedaan. Vooral de twee heideblauwtjes, het ijshaar en het herfstbos vind ik geweldig mooi. Heerlijk zo'n terugblik, zo anders als de mijne, maar daarom juist zo leuk om te zien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Nieske, hele mooie serie, knap en verzorgd vastgelegd.
    Fijn ook de variatie in categorieen.Complimenten.
    Hartelijke groet Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, Nieske, wat een serie!
    24 pareltjes van uitzonderlijke kwaliteit; een afwisselende serie qua onderwerpen, met ook heel bijzondere momenten daarbij (zoals uitsluipende libel, opvliegend lieveheersbeestje), maar stuk voor stuk prachtig. Ik heb je overzicht met veel plezier en bewondering bekeken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Una preciosidad
    Alberto
    https://elfaroquenocesa.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Nieske, ook dit jaaroverzicht ziet er weer fantastisch uit. Zee gevarieerd en knap vastgelegd. Heel bijzonder vind ik de vleermuis. Echt klassefoto. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Nieske,
    Prachtige sfeervolle ragfijne en tere fotografie!
    Indrukwekkend! Die vleesmuis, pffft een hele prestatie!
    Ik heb ademloos naar je foto's gekeken.
    De beste wensen voor 2022.

    Groetjes,
    Maria
    p.s. ik heb niet jaar niet meegedaan met de beste 12...volgende keer maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook langs deze weg nogmaals mijn beste wensen voor 2022 Nieske!
    Wat leuk dat jij toch ook weer een jaaroverzicht hebt gemaakt, misschien zet het je zelfs wel weer aan om wat vaker een blogje te maken? Enfin, dat is iets wat ik me ook telkens voorneem maar waar helaas te weinig van terechtkomt....
    Enfin, jouw foto's: een prachtige en afwisselende serie van hoge kwaliteit en waarbij je wederom laat zien dat je vele takken van de natuurfotografie beheerst. Ga ook in dit nieuwe jaar zo door Nieske!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig overzicht Nieske.
    De één nog mooier dan de ander.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Nieske,
    kom ik nog eens aan als spuit elf!!!!
    Maar wat een werkelijk schitterende foto's laat je hier zien zeg!!!
    Hier sla ik toch echt wel donkergroen van uit pffffff........
    Fantastisch om te zien. Echt een dik compliment.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

bedankt voor je reactie op mijn blog,
word door mij zeer gewaardeerd!!

Nieske